Usein puhutaan amerikkalaisesta unelmasta, ehkä vähän haaveillenkin. Samalla
jää huomaamatta, että täällä kotimaassamme se on ollut todellisuutta jo pitkään. Väitteeni tueksi, minun ei tarvitse mennä kuin yhden sukupolven päähän historiassa. Isäni
koti oli pieni tuvan ja kahden huoneen yhdistelmä. Isoisäni, jota
perholaisittain kutsuttiin tutaksi, kertoi usein olevansa Rettuutin ruokakunnan
päämies. Rettuutti oli sen pienen tilan nimi, jonka he olivat saaneet niin
sanottuna kylmänä tilana. Siitä oli raivattu pellot, rakennettu tarvittavat
rakennukset mahdollisuuksien mukaan. Perhe sai elantonsa pääosin metsätöistä.
Tilan maat eivät pystyneet tarjoamaan riittävää elantoa, niistä saatiin vain
leivän lisää.
Kerron muutamia realiteetteja
elämänmuodosta osin tarinan keinoin. Isovanhempani muuttivat isäni mukana
Kokkolaan. Mummultani eräs sukulainen kotipaikkakunnalta kysyi, oliko hänellä
ollut ikävä kotipitäjään Perhoon ja perholaisia. Mummu vastasi, ettei ikävää
ollut tullut. Kysyjän ihmetellessä, miten se on mahdollista? Mummu vastasi
menevänsä keittiöön ja avaavansa vesihanan, jos meinaa tulla ikävä. Sukulainen
hämmästeli, "etteivätkö perholaiset ole enemmän väärtejä, kun yksi vesihana
riittää korvaamaan heidät?" Mummu tuumasi, että "kysyjälläkin lähtisi
ikävä vesihanan avulla, jos kesät, talvet kuskaisi kaikki vedet niin eläimille
kuin ihmisille 200 metrin matkan ylämäkeen." Meille, jotka olemme
syntyneet 60-, 70- ja 80- luvuilla juokseva vesi ja moni muu vanhempieni
lapsuudessa ihmeeksi määritellyt asiat ovat hyvin arkisia.
Toisena esimerkkinä valtavasta muutoksesta nostan isäni lyhyen
lapsuuden. Meillä nykyään keskustellaan työuran jatkamisesta molemmista päistä.
Täytyy sanoa, että saadaan olla onnellisia siitä, ettei tilanne edes pienesti
muistuta isäni lapsuutta. Hänellä työnteko savotalla alkoi nimittäin jo 12
vuotiaana. Vastuu perheen elannosta tuli 14 vuoden iässä. Työ mistä elatus
tuli, oli erittäin fyysistä ja raskasta. Silti sillä ei pystynyt hankkimaan
kunnollista elatusta. Isä kertoi joskus kärsineensä anemiasta yksipuolisen ja
niukan ravinnon vuoksi. Hänelle lääkäri oli suositellut raakaa kananmunaa
juotavaksi veriarvojen parantamiseksi. Menetelmä hänellä oli pitkään se, että hän kopautti reiät molempiin päihin kananmunaa ja imaisi sitten kuorista sisukset suoraan
suuhunsa. Tämä käytäntö kuitenkin loppui, kun yhdellä kerralla suuhun tulikin
mätä kananmuna.
Tuosta vaiheesta missä vanhempani elivät lapsuutensa ja nuoruutensa, on
tultu pitkä matka. Omassa lapsuudessani perusasiat olivat jo kunnossa, mutta
silloinkaan ei vielä eletty yltäkylläisyydessä. Olen joskus verrannut sukupolvien
välistä elintasoeroa esimerkillä isästäni, itsestäni ja lapsistani. Kun isä
kysyi äidiltään, mitä voisi laittaa leivän päälle? Useimmiten vastauksena oli ”ylähuulen”,
joskus harvoin voita. Minä kun vuorostani kysyin mitä voisin laittaa leivän
päälle, vastauksena oli aina voita, välillä juustoa tai lauantaimakkaraa. Niitä
ei ollut aina tarjolla eikä koskaan ollut lupaa laittaa voin lisäksi kuin yhtä
päällistä. Nyt vuorostani minä kysyn lapsiltani, mitä laitetaan leivän päälle
ja he vastaavat juustoa, kinkkua, lauantaimakkaraa ja maksapasteijaa.
Viime vuosina on paljon puhuttu hyvinvointierojen kasvamisesta. On
käyty keskustelua siitä, mihin saakka ja millä edellytyksin meillä on varaa ylläpitää
nykyisen kaltaista hyvinvointiyhteiskuntaa. Keskustelu tulee varmasti jatkumaan,
mutta minusta sitä keskustelun suuntaa tulisi vähän kääntää. Sen sijaan, että
mietitään miksi jokin ei ole mahdollista tai mikä kaikki ei ole mahdollista,
pitäisi käydä keskustelua sen kautta, miten se on mahdollista. En tietenkään
tarkoita sitä, etteikö mitään asioita voisi uudelleenarvioida ja tehdä
karsintaa. Tuota karsintaa ei vain tule automatisoida.
Miksi näin? Olen itse yksi elävä esimerkki siitä, mitä
pohjoismainen hyvinvointiyhteiskunta voi mahdollistaa. Eikö voisi ajatella,
että kaikki on vanhempieni työn tulosta tai omista ansioistani lähtöisin? Jos
olisin joutunut ponnistamaan Rettuutin olosuhteista omilla voimillani ja omien
mahdollisuuksieni mukaan, elämäni olisi aika toisenlaista. Mikä ei tietysti
tarkoita sitä, että se olisi kaikin puolin huonompaa, kaikessa on aina kääntöpuolet.
En kuitenkaan olisi voinut hankkia saamaani koulutusta, joka lähti liikkeelle laadukkaasta
peruskoulusta, meni lukion kautta jatko-opintoihin. Niitä jatko-opintoja pääsin
rauhallisen pohjolan kasvattina käymään naapurimaassa. Valmistuminen ammattiin
puolestaan on mahdollistanut monipuoliset ja haastavat työtehtävät.
Toisena esimerkkinä otan meidän terveydenhuoltomme ja sen tason.
Kun aikoinaan saimme ensimmäisen lapsemme, synnytys ei ollut kovin mutkaton ja
ongelmaton. Tilanne saatiin kuitenkin hoidettua hienosti ja sain vaimoni
lisäksi rinnalle ensin yhden ja vielä vuosien kuluessa viisi lasta lisää. Mikäli
emme olisi asuneet nykyaikaisessa hyvinvointivaltiossa, olisi minusta voinut
tulla nuoren isän sijasta nuori leski.
Olosuhteet isän ja äidin lapsuudessa olivat myös sairaanhoidon
suhteen kovin toisenlaiset. Isäni vanhin sisko kuoli nuorena kun lääkäri arveli
hänen sairastavan lentävää keuhkotautia. Todellisuudessa turvotus jalassa
kertoi tulossa olevasta veritulpasta, joka olisi mennyt melko kivuttomasti ohi
nykyisillä verenohennuslääkkeillä.
Nämä edellä kerrotut tarinat ovat osasyinä siihen, miksi haluan
olla mukana rakentamassa ja puolustamassa hyvinvointiyhteiskuntaa. Sitä
kannattaa puolustaa ja edelleen kehittää.
Kommentit
Lähetä kommentti